För att kunna läsa och hantera texter krävs mer än läsfärdighet. Varje gång man träffar på en ny genre, ett nytt ämne eller en text i ett nytt medium måste man på sätt och vis lära sig att läsa på nytt. Olika uttrycksformer, som bilder, grafer och liknande, kan vara ämnes- eller genrespecifika och det ställer speciella krav i mötet med nya texter. I dag brukar man därför tala om ett vidgat textbegrepp och multimodala texter.
I den här boken visar författarna hur man som lärare kan arbeta didaktiskt med texter för att ge elever stöd i att utveckla sina ämneskunskaper och förmågor att använda texter. Författarna visar också° hur man kan arbeta med elevernas eget textskapande och med bedömning av multimodala elevtexter.
I bokens fo¨rsta del resonerar fo¨rfattarna om de nya textlandskapen och hur texter kan representera kunskap pa° olika vis. Utifra°n en modell fo¨r textanalys visar de hur man kan granska multimodala texter. I bokens andra del görs ett antal na¨rla¨sningar av texter i olika a¨mnen och i olika medier. Denna del kan ses som en resursbank fo¨r analys och planering av didaktiskt arbete med multimodala texter.
I denna uppdaterade och omarbetade upplaga av Se texten! finns även ett nytt avsnitt om läromedelskunskap.
Kristina Danielsson är professor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet.
Staffan Selander är professor i didaktik vid Stockholms universitet.