Praktiska verktyg och idéer för att göra matematiken i förskolan begriplig, rolig och inspirerande för barnen.
Boken Matematik i förskolan ger dig som arbetar i förskolan allt du behöver för att på ett enkelt och inspirerande sätt integrera matematik i vardagen och stärka barnens nyfikenhet, förståelse och förmåga att använda matematik i livet.
Matematik är en självklar del av barns vardag och en viktig grund för framtida lärande. Den här boken lyfter fram centrala matematiska begrepp såsom antal, mönster, form och problemlösning, samt hur dessa kan integreras i både vardagsaktiviteter och planerade undervisningsmoment. Med tydlig koppling till läroplanen och forskning ger boken praktiska verktyg för att utveckla barnens logiska tänkande, taluppfattning och rumsuppfattning.
Matematik i förskolan är indelad i tre delar. Första delen förklarar teorin bakom matematikundervisning och ger dig kunskap om hur barns matematiska förståelse utvecklas och vilka områden som lyfts fram i förskolans läroplan. Den andra delen erbjuder konkreta aktiviteter att använda i förskolans alla vardagssituationer, från sånger och lekramsor till måltider och utomhuslekar. I den tredje delen får du exempel på pedagogstyrda undervisningsaktiviteter i två nivåer: en för åldrarna 2–3 år och en för åldrarna 4–5 år.
Bokens enkla tips och tydliga vägledning ger dig som pedagog praktiska verktyg och idéer för att göra matematiken begriplig, rolig och inspirerande för barnen. Här ges exempel på hur du kan skapa en matematisk miljö genom laborativa material, tematiska projekt och engagerande aktiviteter. Målet är att varje barn ska få möjlighet att utforska, experimentera och resonera kring matematikens olika aspekter, alltid på sina egna villkor och med nyfikenhet och glädje.
Marie Andersson är legitimerad grundskollärare med lång erfarenhet av läromedelsutveckling inom matematik.
Ann S. Pihlgren är fil.dr i pedagogik, forskare och föreläsare med inriktning på undervisningsmetoder och didaktik.
Formgivare: Hanna S Larsson.