Henry Larsson (född 1950) är pensionerad bibliotekarie med ett förflutet på bland annat Sveriges Radios musikbibliotek. Han har sedan 1990 medverkat som föreställnings-, bok- och skivrecensent i bland annat Musikdramatik/Tidskriften Opera. Som musikbibliotekarie på radion gjorde han även inslag i Musikradions Operadags med operapresentationer, rapporter och intervjuer från bl.a. operafestivalen i Wexford och Dvorákjubiléet i Prag 2004. Han har även varit spökskrivare till ett par av våra svenska hovsångerskors memoarer.
De flesta av texterna har publicerats tidigare (utöver i Tidskriften Opera även i Axess, Dagens Nyheter, Svensk Tidskrift m.m.). Det handlar framför allt om opera, men också om operett som en bortglömd genre och annan musik, ofta med tjeckisk och/eller judisk anknytning. Dvorák som operakompositör, det gåtfulla gaytemat i Smetanas Dalibor, till frågan om Mendelssohns judiska självidentifikation och den imponerande musikverksamheten inom Judiska Kulturförbundet i Nazityskland 1933–41 är några av
de teman som behandlas. Texterna är sorterade ämnesvis under rubriker som Tjeckiska ingångar, Judiska spår, Nation och reception, På svensk mark, Regimässigt övervåld i tiden, Den lättare musan m.m. Särskild uppmärksamhet ägnas även tonsättare som Leoš Janácek, Zdenek Fibich, Oskar Nedbal, Viktor Ullmann, Stanislaw Moniuszko, Friedrich Kuhlau och Nicolae Bretan. I boken ingår även intervjuer med operachefer i Prag, Dortmund och Wexford.